東京の生活とカール・ユングを結びつけ、全曲4分33秒で纏められた2022年作『Music for the Ninth Silence』、1980年代の東京をモチーフにした如月小春の代表的戯曲(リブート版)のサウンドトラック作品である2023年作『MORAL』と、東京を拠点に活動するTOMCはキャリアを通じて、都市および都市生活者にとってのアンビエントの在り方を模索し続けてきた。『Shared Senses』は、そうした彼の試みが結実した作品である。
無数の人々が行き交い、さまざまな構成要素に取り囲まれ、それぞれの生活のなかで小さなドラマが生まれ続ける都会の生活。本作には、そういった都市の生活に漂うたくさんの抽象的な声を具体化する試みが数多く存在している。例えば、A・B面それぞれに配された2曲の大作、「Shared Senses」「True Blue Parade」で、TOMCは複数の異なるBPMのトラックが一定の周期のもとで絡み合う「ポリBPM」を採用。都市の生活の中にある、すれ違いと出会いの切なさ、美しさを丁寧に掬い取ってみせる。また、「En」、および「Crowded Streets, Empty Bars」の間奏では、TOMCがフリーソフトAudacityで編み出した独自の立体音響が使用され、都市にある手触りが浮かび上がってくるかのようだ。加えて、東京の西新宿〜笹塚という実在のエリアをモチーフにした「Opera City」も収録。ここでは現実と想像がクロスフェードしていく。
Side Aにはとりわけ都市に生きる人々の心の機微を描いた楽曲が並んでいると言ってもいいだろう。特に「Madoisen」は、日本の多くの小学校で放送されるドヴォルザーク/フィッシャーの歌曲「Goin' Home (遠き山に日は落ちて)」から着想を得たそうで、本作にあるTOMCの優しい眼差しや手つきを象徴する一曲となっている。
一方でSide Bには、都市の景観を俯瞰的な視点で捉えたような、映画的な楽曲が並ぶ。The Blue Nileの歌詞の一節から着想を得たという「Crowded Streets, Empty Bars」のドラマチックな展開はその最たる例だ。そして、本作はSide Aの1曲目「En」のリプライズ的楽曲「En II」で、都市のなかで繰り広げられる人々の生活・営みを賛美するように締め括られる。
Kankyō Recordsでは都市のなかで人々の感性がふと通い合う瞬間や、そうした瞬間への人々の願い・希望を形にしたコンセプチュアルな作品となった本作に、東京でDJや植物療法、ローチョコなどの活動を行うGRRRDENによる特製のエッセンシャルオイルも併せて販売。作品が持つ透明感と都市をイメージし調香されたすっきりとした香りと共に、この都市型アンビエントの新たなマイルストーンと呼ぶべき『Shared Senses』を楽しんでほしい。[高久大輝]
TOMC, a Tokyo-based artist, has consistently explored the role of ambient music in the context of urban life throughout his career. In his 2022 work Music for the Ninth Silence, which connects life in Tokyo with Carl Jung's theories and features tracks each timed at 4 minutes and 33 seconds, and in his 2023 soundtrack MORAL, based on the iconic play by Koharu Kisaragi that reimagines 1980s Tokyo, TOMC has continued to delve into this relationship. His latest work, Shared Senses, is the culmination of these efforts.
Urban life is characterized by countless people crossing paths, surrounded by various elements, where small dramas unfold within each person's daily existence. This album attempts to give form to the many abstract voices that float through city life. For example, in the two major tracks that define each side of the album-Shared Senses and True Blue Parade-TOMC employs a "poly-BPM" technique, where multiple tracks with differing tempos intertwine in cycles. This technique captures the subtle beauty and poignancy of fleeting encounters and missed connections in urban life. Furthermore, the interludes of En and Crowded Streets, Empty Bars feature a unique three-dimensional sound design, crafted using the free software Audacity, which seems to bring the textures of the city to life. The album also includes Opera City, a track inspired by the real-life Tokyo area spanning from Nishi-Shinjuku to Sasazuka, where reality and imagination crossfade seamlessly.
Side A of the album, in particular, portrays the delicate emotions of people living in the city. Madoisen stands out as a track that draws inspiration from the song Goin' Home by Dvořák/Fischer, a familiar piece often played in Japanese elementary schools. This track, in its warmth and tenderness, encapsulates TOMC's gentle approach and perspective throughout the album.
On the other hand, Side B takes on a more cinematic view of the cityscape. Crowded Streets, Empty Bars, inspired by a line from the lyrics of The Blue Nile, offers a prime example of this dramatic shift. The album concludes with En II, a reprise of the opening track En, which celebrates the lives and activities unfolding within the urban landscape.
In conjunction with the release of Shared Senses, Kankyō Records has partnered with GRRRDEN, a Tokyo-based DJ and practitioner of plant therapy and raw chocolate, to offer a special essential oil blend alongside the album. This scent, designed to evoke the transparency and clarity of the album and its urban theme, provides a fresh accompaniment to what can be considered a new milestone in urban ambient music.[Daiki Takaku]